Akupunktur når du er gravid

Akupunktur for alm graviditets og barselesgener

Akupunktur mod graviditets og barselsgener kan afhjælpe følgende:

• Kvalme/opkast

• Smerter i bækken og ryg

• Væske i kroppen

• Ischiassmerter

• Hævelser eller ”sovende” hænder og fødder

• Smerter

• Hovedpine

• Forstoppelse/hæmorider

• Psykisk årsag; angst, uro, irritabilitet, depressiv tilstand

• Hjælp til rygestop

Hindeløsning for fødselsmodning incl akupunktur fra graviditetsuge 40+0

En hindeløsning foregår ved, at man fører en finger op i livmoderhalskanalen og ind i livmoderen, hvor man med roterende bevægelse løsner fosterhinderne fra livmodervæggen. Hermed frigøres et hormon, som virker vefremmende. Jo mere parat din krop er til en fødsel desto bedre virker en hindeløsning, og derfor vil der også være stor forskel på effekten alt efter hvor modne forholdene er. Behandlingen kan evt gentages.

Som udgangspunkt tilbyder jeg ikke hindeløsning før uge 40+0. Dette skyldes, at det medfører en del ubehag og sjældent har nogen effekt at løsne hinder lang tid før din krop er klar til at føde. Ofte er det slet ikke muligt så tidligt i graviditeten, da livmoderhalsen er lukket.

I enkelte tilfælde vil der dog være en lægelig grund til at sætte fødslen i gang før uge 40, og er der planlagt igangsættelse, vil jeg naturligvis kunne hjælpe dig til at fremskynde spontane veer og forsøge at forberede din krop på fødslen, så igangsættelsesforløbet bliver så ukompliceret som muligt.

Modningsakupunktur fra uge 37+0

Fra uge 37+0 tilbyder vi modningsakupunktur, som kan hjælpe kroppen til at forberede sig på fødslen og mindske sandsynligheden for at du går over termin.  Derudover har undersøgelser vist, at modningsakupunktur kan afkorte varigheden af fødslen med flere timer. Omkring terminstidpunktet vil man ofte kunne løsne hinder og dermed øge sandsynligheden for at fødslen starter af sig selv, så man undgår en medicinsk igangsættelse.