HVAD KAN AKUPUNKTUR GØRE FOR DIG

AKUPUNKTUR

For os er det vigtigt at man ser mennesket i sin helhed og det den enkelte er opstået i på godt og ondt. Modsat vestlig medicin, som tager udgangspunkt i symptomer og sygdom, så tager akupunktur udgangspunkt i det enkelte menneske. Behandlingen vil blive målrettet dig som individ, og målet er behandle årsagen til symptomerne, frem for kun symptomerne. Vi opfordrer selvfølgelig til, at du ved alvorlige symptomer, altid henvender dig ved egen læge mhp. diagnose/behandling først.

Hos os tilbyder vi både TCM (Traditionel Kinesisk Medicin) akupunktur, samt Auriculo terapi eller øreakupunktur. Ofte vil en behandling være en kombination af de to teknikker, alt afhængig af problematikken.

Med omkring 4000 års historie er traditionel kinesisk akupunktur den længstlevende og mest gennemtestede form for behandling der findes med ingen eller meget få bivirkninger.

Yin og Yang er et fundamentalt koncept i østlig medicin. I kinesisk medicin kan alt betragtes til en yin yang dynamik. To gensidigt komplementære og modsatrettede kræfter.

I TCM betragter man Sygdom/symptomer som ubalancer mellem disse to aspekter. Akupunkturen har til formål at genetablere balancen mellem yin og yang.

Auriculo terapi er en anerkendt behandlingsform udviklet i 1950érne i Frankrig af Paul Nogier. Det er baseret på et mikrosystem i øret som afspejler hele kroppen og dens organer. Ved hjælp af forskellige teknikker, vil man kunne finde frem til zoner på øret, som vil reagere ved smerter eller funktionelle forstyrrelser i kroppen. Formålet er  igen at udnyttes kroppens egne evner til at søge mod balance og hele sig selv. Her ville man oftest anvende meget små nåle som bliver siddende i øret ca. 2-14 dage, hvorefter de selv falder ud.

Ved TCM akupunkturbehandling indføres tynde, sterile engangsnåle i udvalgte akupunkturpunkter på kroppen og af hensyntagen til det underliggende væv. Punkterne har via meridianer (energibaner) forbindelse til hele kroppen og dens funktioner. Akupunkturbehandlingen stimuleres kroppens egen evne til at genoprette balancen. Nålene vil oftest sidde fra 20-40 min. hvorefter de fjernes igen.

Ud over vi fokuserer vores behandlinger mod graviditet og gener deromkring, behandler vi bl.a. også gener ved overgangsalder og menstruationsproblemer. Kig nærmere på vores liste over behandlingsmuligheder med akupunktur.